سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری

  • کد خبر: ۸۷۶۸۰
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و تحلیلگر رسانه

یک بروکراسی انعطاف‌پذیر اثربخش و کارا ضمن تقسیم کار، تدوین دستورالعمل ها، تهیه مقررات و رویه ها، تعیین شرح وظایف و حدود اختیارات، بر اقتدار قانونی منطقی مستظهر به مشروعیت نظام اداره امور عمومی دلالت دارد و فقط در صورت ناکارآمدی و غیراثربخشی ناظر بر وصف منفی فساد اداری یا کاغذبازی، کرختی و رشوه گیری می‌شود وضع موجود و متضمن تصویری گویا از ناکارآمدی و غیراثربخشی ساختار نظام اداری در مدیریت شهری.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، حکمرانی خوب شهری نیز با یک نظام اداری توانمند منعطف، چابک و اثربخش در مسیر خیر عمومی متصور نمی‌شود.

خروجی یک نظام اداری شایسته، تحقق پذیری حاکمیت قانون و اجرای بایسته و بهنگام قواعد موضوعه است. شهروندان انتظار دارند دستگاه اداری به شیوه‌ای چابک و سریع و سهل الوصول امور آن‌ها را روی ریل قانون و نه برمبنای سلیقه و قرین با اختیار بی حساب وکتاب تمشیت کند و آن گاه که شاخص‌های حاکمیت قانون به دلیل ناتوانی دستگاه بروکراسی، وضعیت قرمز را نشان می‌دهد، بی گمان راهبرد تأمین خیر عمومی پروژه‌ای نافرجام خواهد بود.

در این حالت، بافت و ساخت ناموزون و نامنسجم نظام اداری به یکی از موانع اصلی اجرای وظایف ذاتی و قانونی و به تبع آن نارضایتی شهروندان بدل می‌شود، به نحوی که قابلیت انتقال اثر سیاست‌های کلان به سطوح خرد سیستم غیرممکن و در مسیر‌های ارتباطی میان سیاست گذاران گسل و اختلال ایجاد می‌شود که یکی از اولین پیامد‌های آن اجرانشدن سیاست هاست.

پاسخ گو و مسئولیت پذیرنبودن چنان تأثیر بدی بر فرایند اجرای قوانین نهادی برجا می‌گذارد که اجرانکردن قانون به شکلی، نظام‌مند و گسترده می‌شود و به تدریج به امری معمول و نه چندان دور از انتظار تبدیل می‌شود و حتی مقام‌های اجرایی ضرورت چندانی برای توضیح یا توجیه دلایل اجرانشدن احساس نمی‌کنند.

نظام عریض وطویل، قوانین متکثر و مقررات متعدد و مصوبات ناهمگون و پراکنده و همچنین وجود نهادها، رویه‌ها و سامانه‌های موازی و هم پوشان سبب ناکامی سیاست گذاران و قانون گذاران در تنظیم و تمشیت امور و درنهایت عدم توفیق مجموعه مدیریت شهری شده است؛

بنابراین برخوردارنبودن از انسجام، هماهنگی،  رسانایی و پاسخ گویی، اصلاحات نهادی را بیش از پیش ضرورت بخشیده و منجر به این شده است که رأس سیستم پیش از آنکه انبوهی از تکالیف سنگین و دشوار در اجرا را برعهده ساختار بگذارد، درباره ساختار بروکراسی در شهرداری تأمل کند و چاره‌ای برای انسجام و هماهنگی بیشتر بروکراسی بیندیشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->